فیلم | باطن قرآن، حقایق تدبر در متن است
کد خبر: 4206924
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰
‌نمی از باران / ۱۵

فیلم | باطن قرآن، حقایق تدبر در متن است

به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت پانزدهم این مجموعه با عنوان «باطن قرآن، حقایق تدبر در متن است» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت پانزدهم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره باطن قرآن کریم می‌گوید: ابتدا به باطن قرآن می‌پردازیم. درباره باطن قرآن بحث‌های زیادی مطرح شده و اصلا فرقه‌ای به نام باطنیه در تاریخ پدیدار شد که پیروان آن به ظواهر آیات توجه لازم را نداشتند و به سراغ معانی دومی از قرآن می‌رفتند که به نظر ایشان می‌رسید.

این افراد گاهی اوقات از عبارات توهین‌آمیز نیز در رابطه با قرآن کریم استفاده کرده‌اند. (ما ز قرآن مغز را برداشتیم / پوست را بهر خران بگذاشتیم!) با این حساب این افراد از ظاهر عبور کرده و به بیان معانی دیگری از عبارات قرآن که ظاهر آیات بدان‌ها دلالت نداشت، می‌پرداختند.

در معانی که برای باطن قرآن آمده می‌توان به تأویل، انطباق، روح و حقیقتی که الفاظ مثالی از آن است، سرّ و مراد الله، مراد از خطاب و .. اشاره کرد. در یک معنا نیز باطن به معنای لطایف و حقایقی که از تدبر در متن حاصل می‌شود، آمده است. 

یک نظر درباره باطن این است که زمانی که به آیات الهی می‌نگریم، یک معنی اولیه‌ای از آن‌ها می‌فهمیم و سپس، در این آیات تدبر کرده و آن‌ها را با آیات دیگر کنار هم قرار می‌دهیم و از این مسیر مفهوم جدیدی در ذهن ما شکل می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha